Utstillinger

Å lage utstillinger er essensielt i visuelle kunstfag, siden det oppsummerer hele den kunstneriske prosessen – fra idé, til utvikling, produksjon, montering og formidling. Kunstskolen arrangerer årsutstilling og avgangsutstilling i slutten av hvert skoleår.

Vi lager utstillinger i forbindelse med prosjektperioder. Kunstskolen vil gjerne at studentene også holder utstillinger på eget initiativ, og kan hjelpe med lokaler, økonomi eller faglig veiledning. De siste årene har studentene laget utstilling på 8. mars, og flere har stilt ut på Salongen Visningsrom.

Kunstskolen har et løpende samarbeid med Studio17 om én utstilling i året. En av avgangsstudentene blir invitert til å holde en separatutstilling. For å foreta utvelgelsen bruker Studio17 oftest en ekstern kurator, for eksempel fra Stavanger Kunstmuseum, Rogaland Kunstsenter eller Kunsthall Stavanger.

Studio17 er et interessant sted å holde utstilling – rommet er spennende arkitektonisk, relativt lite og med store vinduer mot Nytorget. Det er drevet av unge kunstnere.