Våre fasiliteter

Kunstskolen ligger på en høyde, fem minutters gange fra tog- og busstasjon i Stavanger. Midt i byen.

I kort gåavstand til Rogaland Kunstsenter, Sølvberget galleri og bibliotek, Stavanger museum, Rogaland teater, Arkeologisk museum, BGE-galleriet og Kunsthall Stavanger. Går du litt lenger i ulike retninger kommer du til Stavanger kunstmuseum, Stavanger konserthus, Fakultet for utøvende kunstfag UIS, Galleri Opdahl, Tou Scene, Atelierhuset og Tou Trykk.

På Kunstskolen er det god plass – både til felles arbeidsprosesser og til det du utvikler helt selv. Fordi vi eier bygget, er det lett å tilpasse det studentenes behov. Kunstskolen består av tre etasjer og en overbygd bakgård, glasshuset.

På loftet ligger arbeidsplassene. 2. klasse har tre-fire kvadratmeter hver, mens 1. klasse har en meter med arbeidsbord. På loftet har vi et tekjøkken hvor du kan lage te, kaffe – eller bare fylle vannflasken.

Andre etasje består av datarom med iMac-maskiner, 3D-printere og en profesjonell laserprinter. Her ligger også administrasjonen, deres pauserom og skolens bibliotek. Vi har et grafikkrom med manuell presse, lagerrom til større verker, prosjektrom og malersal. Malersalen har også et pigmentrom knyttet til seg. Prosjektrommet er et helt hvitt rom, som brukes både til avfotografering/dokumentering av arbeid, men også dersom du vil lage et prosjekt i et "nøytralt" rom. Etasjen har også mørkerom til framkalling og kopiering av svart-hvitt-foto, så du kan jobbe med både foto analogt og digitalt.

Første etasje har et stort atelier med tilknyttet treverksted. Her er også et lager til mindre malerier, skulpturer og papirarbeider. Allrommet vårt er kombinert auditorium og spiserom for studentene. I forlengelse av dette har vi et studentkjøkken med alle kjøkkenfasiliteter og egne hyller til hver student. Ved siden av allrommet er det et bad med dusj og vaskemaskin.

Kunstskolen har heis, og er universelt utformet. Toalettene er tilpasset rullestolbrukere. Vi pleier å si at det eneste du trenger utenom Kunstskolen er en seng å sove i. Derfor anbefaler vi å søke studentbolig, eller å finne en hybel, et kollektiv eller en leilighet tett på skolen.

Kunstskolen låner ut kamera, videokamera, blitser, lyd og lysutsyr til studentene. Det finnes også en rekke småverktøy som driller, stikksag, etc som verksmesteren låner ut ved behov. Skal studentene lage utstillinger er det projektorer, tv-skjermer m.m. tilgjengelig.